«Jeg har ingenting å skjule». «Det er ingen som har interesse av å hacke systemene våre». «Det er usannsynlig at akkurat vi blir angrepet». Hørt det før? Tenkt det før? Mest sannsynlig en eller begge av delene; det er nemlig slik at veldig få føler seg spesielt utsatt eller bekymret for IT-angrep.
Faktum er imidlertid at det kan inntreffe når som helst – både for deg og for kunden. Et IT-angrep kan føre til at helt sentrale systemer bryter sammen og blir satt ut av spill. Hvor lenge har du og bedriften din råd til å ikke ha operative systemer? Hva skjer hvis kunder opplever angrep på grunn av produkter som dere har levert?
- Vi ser at veldig mange ikke har et bevisst forhold til IT-sikkerhet for sin bedrift, eller for produkter de leverer til kunder. Slurver man med dette kan kundens systemer bryte sammen, eller bedriften settes ut av spill ved at systemer blir angrepet og får nedetid. Det blir veldig fort kostbart, sier markedssjef Gjermund Hovde i NHO Elektro
Levebrødet kan bli «borte over natta»
Derfor ønsker NHO Elektro å sette IT-sikkerhet på agendaen, og i Elflix finner du flere kurs om temaet.
· En introduksjon til IT-sikkerhet – ta kurset her!
En elektrikerbedrift som også har satt IT-sikkerhet på agendaen, er Stolt Elektro i Sandvika. Hos dem har flere ansatte gjennomført kurs i Elflix, og de har tatt interne grep for å ivareta sikkerheten.
- Vi forsøker å være bevisste på dette og har gjort en del elementære tiltak, som tofaktorautentisering, kontinuerlig oppdatering av apper og enheter og å være godt forsikret om uhellet skulle inntreffe, forteller daglig leder Sindre Enoksen.
Han erkjenner at de helt sikkert kunne gjort mer rundt IT-sikkerhet også i Stolt Elektro – «det kunne man alltids ha gjort», men han anbefaler alle kolleger i bransjen å i det minste gjøre noe.
- Har man ikke dette på agendaen og virksomheten skulle bli berørt av et IT-angrep, kan det stoppe hele driften og levebrødet bli «borte over natta». Hva skjer hvis de ansatte plutselig ikke har tilgang til vårt ordresystem via telefonen, for eksempel? Vi er ekstremt avhengig av det i alt vi gjør, undrer Enoksen.
Bli Elflix-abonnent og kom i gang!
Ved siden av å sikre egen drift, er Enoksen og Stolt Elektro også opptatt av å beskytte produkter og tjenester de leverer til kundene sine.
- Når vi installerer systemer som gjør at vi må få tilgang til kundens Wifi-nettverk, etterstreber vi å bruke leverandører som tilrettelegger for at vi kan trekke oss helt ut av nettverket når tjenesten er levert, forteller Enoksen.
Nettopp kundens sikkerhet, bedriftens egen sikkerhet og hvordan komme i gang med dette arbeidet er blant det som tas opp i Elflix-kursene om IT- og mobil sikkerhet. Ved å tegne Elflix-abonnement får du tilgang til disse kursene, og en hel rekke andre kurs på plattformen.
Har du råd til å ikke bygge forsvar mot IT-angrep? Bli Elflix-abonnent og ta kursene nå!
Se også disse kursene: