Tilbyr kompetanseutvikling for å beholde ansatte: - For oss er Elflix helt genialt.

Det er spesielt én grunn til at Elflix nå har blitt en suksess.
Det er spesielt én grunn til at Elflix nå har blitt en suksess.
Vi har snakket med Ellen Bolsø Engelund, HR-ansvarlig for over 90 ansatte i ELMO Teknikk, installasjonsselskapet med hovedkontor i Molde.
Temaet for samtalen er den digitale kurstjenesten Elflix, men vi forstår raskt at tjenesten er en større del av en helhet hos ELMO Teknikk.
- Det er krevende å rekruttere og få tak i nye dyktige fagarbeidere. Derfor jobber vi aktivt med å heve kompetansen på de vi har og gjør konkrete tiltak for å beholde dem, svarer Bolsø Engelund.
Fra lærling til installatør i samme bedrift
Selskapet har lenge jobbet med å sette kompetanseutvikling i system.
- Alle ansatte får 10 timer pr. år de kan benytte til den kompetansehevingen de selv ønsker. I vårt eget Elmo-akademi har vi laget tilpassede kompetanseløp for de ulike utviklingstrinnene i bransjen. Her har vi nå gjort Elflix tilgjengelig for alle ansatte, fortsetter Engelund.
Det betyr at som ansatt i ELMO Teknikk får du tilgang til fagkompetanse enten du skal ta fagbrev eller ønsker å gå videre til andre roller i bransjen.
Fredrik Bolli Nilsen er et levende bevist på at modellen fungerer.
Han har gått hele løypa i ELMO, fra lærling til installatør, og er nå er en av to faglig ansvarlige i virksomheten.
- Det var jeg som ansatte Fredrik som lærling i 2010. Et godt valg, smiler Ellen.
Ny betalingsmodell gjorde det enklere å ta i bruk Elflix
- Det er en rivende utvikling i bransjen og det er viktig å holde seg oppdatert, forteller Bolli Nilsen.
Selv er han en aktiv Elflix-bruker.
- Vi har benyttet Elflix før, men det er først nå det har løsnet skikkelig, sier Bolli Nilsen og henviser til den nye lisensmodellen Elflix-bedrift.
Med en ny dynamisk betalingsmodell får alle ansatte tilgang, mens medlemsbedriften kun betaler lisenskostnad for de som faktisk bruker tjenesten.
· Les også: Elflix Bedrift – enklere og billigere å være oppdatert
Første test med den nye modellen viste seg å fungere utmerket.
- Dette var mye enklere. Den nye modellen gjorde at vi kunne tilby Elflix til alle. Årets første test ble derfor å gjennomføre fse-teorien for alle gjennom Elflix. Det gikk veldig bra, sier Nilsen.
Til å gjennomføre det praktiske førstehjelpskurset, benytter ELMO Teknikk seg av bedriftshelsetjenesten.
Et av målene med Elflix er å gjøre det enklere for medlemsbedrifter å sette kompetanseutvikling i system, ved å tilby en oppdatert og digital kurstjeneste for bransjen. Det mener Bolsø Engelund er et riktig spor.
- Vi blir kontaktet av mange som ønsker å tilby oss kurs, men ofte er dette tid- og ressurskrevende prosesser med filming og koordinering. Derfor er det fint at noen gjør dette for oss. For oss er Elflix helt genialt, fortsetter hun.
Øyvind Myhra er regionsjef i NHO Elektro Møre og Romsdal og liker det han hører.
- Systematisk kompetanseutvikling bidrar til å beholde flinke folk og samtidig forberede virksomheten på oppdragene som venter i fremtiden.
- ELMO Teknikk har over lengre tid har vært gode på nettopp dette, og jeg er ikke overrasket over at de nå lykkes med å rulle ut nye Elflix Bedrift til alle sine ansatte, avslutter Myhra.
Har du spørsmål om Elflix? Les mer og ta kontakt!