Ikke vent for lenge med å ta de nødvendige samtalene
Har du noen gang vært bekymret for at en kollega, medarbeider eller ansatt drikker eller spiller for mye? I så fall er du ikke alene.
Har du noen gang vært bekymret for at en kollega, medarbeider eller ansatt drikker eller spiller for mye? I så fall er du ikke alene.
Å ta samtalen med den ansatte når ting ikke er som det skal er et lederansvar. Likevel er det mange som gruer seg, og i stedet utsetter eller unngår det helt. Terskelen fra bekymring til handling blir høy, og utfordringene utvikler seg til krevende personalsaker. Akan kompetansesenter veileder i hvordan ledere kan forberede seg og gjennomføre samtalen basert på en bekymring.
Ledere er gjerne redd for å ta feil, eller redd for reaksjonen de får. Det er ikke hyggelig å bli møtt med sinne. Frykten for å ødelegge en god relasjon, skape konflikt eller forverre medarbeiderens situasjon er årsaker til at mange utsetter samtalen.
Tenk gjennom hva du vil oppnå. Hvis du som leder har en forventning om at den ansatte skal erkjenne eller innrømme et problem, vil du sannsynligvis føle at du mislykkes. Det fører til at du ikke tar en ny samtale. Mennesker er i utgangspunktet løsningsorienterte, og vil gjerne at samtalen skal resultere i noe konkret som vi kan jobbe videre med. Men det krever både trygghet og tid å si til sin leder at man ikke har det bra og trenger hjelp. Målet med den første samtalen er å si at du er bekymret basert på de endringene du har observert. Ikke forvent innrømmelse eller en løsning.
Din oppgave som leder er ikke å identifisere et problem eller stille diagnose, men å reagere på endringer som fører til negative konsekvenser for arbeidssituasjonen. Bruk fakta og egne observasjoner som grunnlag for bekymringen din. Beskriv konkret det du har sett av endringer, uten å påstå hva som er problemet.
Konkrete observasjoner som endringer i atferd eller endringer i arbeidsutførelse er gode innganger i samtalen. Det gir deg grunnlag til å si at det gjør deg bekymret. Du tar ikke feil dersom du beskriver din egen observasjon og fakta, og ikke kommer med påstander eller definerer problemet. Du eier din bekymring, den kan ingen nekte for. Hvis du kommer med påstander eller ilegger den andre problemer, kan du ta feil.
Avtal alltid en ny samtale. Kanskje dere kommer litt lengre i neste runde, og den ansatte føler seg tryggere på at du ønsker å hjelpe. Uansett reaksjon, har du satt i gang følelser og som kan føre til endring.
Akan kompetansesenter tilbyr kurs i den nødvendige samtalen, og har lansert et nytt digitalt samtalekurs. Her blir du kjent med Morten som er leder i en bedrift. Gjennom kurset ser du hvordan han planlegger og gjennomfører samtalen. Vi har latt Morten gå i noen klassiske feller underveis, slik at du unngår å gjøre de samme feilene. Underveis gir vi konkrete tips. Les mer om kurset.